ingen gillar att bli missförtådd

 
 

 

Jag har många gånger funderat på varför det är så svårt att förklara vad just Bipolär sjukdom är för

något.

Sjukdomen är väldigt komplex och mångfacetterad och den är i högsta grad individuell, vilket gör det svårt att

på riktigt förklara så att den som lyssnar förstår vad det innebär. Ordet Bipolär säger ju kanske just inte så

mycket. Först när man bryter ned det i Bi=2 Pol=motsatser, kan folk få en humm. Men för all del, detta skulle

lika bra kunna vara beskrivnigen på ångestsyndrom, kärlek eller varför inte schizofreni. Två poler av motsattsen!

 

Jag bara undrar, VEM som kom på denna polerade ordlek av MIN psykiska hälsa. Utan att veta så får jag en

känsla av att det var någon som inte alls lever med måendet själv. Någon som tyckte att man skulle göra det

mindre jobbigt för den "utsatta". O då hittade man på detta polerade, lite finare ord, som ingen egentligen förstår,

utom den som lever med den, vilket resulterar i änn mer problem, ångest och förvirring när man ska förklara. 

 

Innan man betsämde äver mitt huvud att jag var bipolär, låångt innan så hette samma sjukdom,

Manodepressiv.

Varje gång jag försökt att förklara Bipolär och ingen förstår, så säger jag - det hette tidigare Manodepressiv. Då

är det plötsligt som att världen minsta dvärg klickat på strömbrytaren och den där glödlampan  deras ögon

tänds, aaaahaaaa, då vet jag! 

Om det nu skapar så mycket olust, problem och förvirring när vi ska förklara Bipolärsjukdom men inte

Manodepressiv, varför togs ordet bort? Varför städade man upp det? Kan det ha att göra med att man på något

sätt vill städa undan alla de tankar som fanns under 40/50 o 60 talen angående psykisk ohälsa?

     
 

Har du ett svar får du gärna höra av dig.

Men jag har bestämt mig, Jag är inte bipolär.... Jag är Mano-depressiv för mina skov är Maniska och de

efterföljs alltid av en depression. I detta kan jag mycket lättare få en förståelse för min sjukdom. Även är

ingången lättare för att förklara de två olika stadierna. 

 

 

Så, fär min del, får man gärna sluta kalla mig bipolär och i stället säga Manodepressiv..... Förtsår man bättre

nu? Kan det vara så att det är fler där ute, som upplever samma sak? Raise Your hands.....

MVH 
Björn

 

 

 

Kommentarer:

1 Anna:

Om jag förstått det rätt så tog man bort manodepressiv för att det inte beskriver hela sjukdomsspektrat. Jag tex är bipolär, men inte manodepressiv eftersom jag är bipolär typ 2!

Kommentera här: